onsdag 29. juli 2009

Stimuluskontroll

Da er jeg igang. Jeg har rett og slett begynt å sette kommando på saker og ting. Så skummelt at det nesten ikke går an. Men jeg har i hvert fall fort gjort meg noen kjappe iaktagelser. Olympia elsker å få kommando. Halen veiver og hele hun strutter av at dette er gøy. Og hun gjentar det hun gjorde idet jeg sa kommandoen i håp om at dette igjen utløser en ny kommando. Så her må jeg være bevisst til tusen. Korte økter med full fokus når jeg arbeider med dette er helt essensielt. Må ha noen grunnkriterier for hvordan hun skal oppføre seg idet jeg gir kommando, tror jeg. At hun ser på meg og beveger seg når vi arbeider under baklengs marsj f.eks. Ikke så fryktelig avansert akkurat, men jeg vil ikke avlære en masse overtroiske adferder.
I dag fikk jeg også to grep som varte litt lenger enn de tidligere har gjort. Og de gangene LEKER jeg med henne. Drar og girer og styrer på. Ellers pleier jeg å forsøke å holde meg på at hun skal være den intense på/i leken, men akkurat i denne settingen får jeg lettere grepet jeg er ute etter. Så jeg sparer på det at jeg girer til de helt fantastiske grepene.
Paladin sitter flott nå, skulle ikke mye til før det var på flyt. Hadde ikke forventet noe annet heller. Så tror faktisk at jeg skal nå i mål med ukens plan for begge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar