lørdag 22. mars 2014

Vi prøver på nytt!

På tide å ruske liv i bloggen, kjenner jeg. Jeg lover ikke noe storblogging, for det har jeg lovet før uten å diske opp. Så denne gang tar vi det som det kommer.
I utgangspunktet er det tenkt at jeg skal følge opp et treningsopplegg med Dis her på bloggen. Med kriterieplaner, videoer, loggføringsopplegg og generell treningssnakk.

Treningen den første tiden vil bestå mye av å komme meg tilbake til GODE, gamle vaner. Jeg skal ha fokus på hvilke innlæringsveier jeg velger. Omvendtlokking skal brukes til kvalitetssikring av adferd, ikke en måte å kjapt lære inn frys- og bli-adferd. Jeg skal ha hendene ved min side når jeg klikker og de godbitene som blir med ut av lomma skal i hundens munn eller tilbake til lomma. Fokus blir på "de fire hemmelighetene til å bli en supertrener": kriterier, timing, belønningsfrekvens og belønningskvalitet. Står vi fast er det først og fremst her jeg skal bruke mine krefter på å finne en løsning.
Takk til Linn og The Bark Side-bloggen for påminnelsen om hvordan jeg LIKER å trene hund.

En annen ting jeg også vil ha fokus på er variasjon i belønningene jeg bruker. Det er ikke bare snakk om variasjon i forhold til hva jeg belønner med, men også hvordan og hvor den blir plassert. Lotte imponerer meg alltid stort med tanke på hvordan hun får en flott adferd, selv om hun ikke nødvendigvis belønner strategisk. Det har fått meg til å tenke litt på hvor mye strategisk belønning betyr for innlæringen av ny adferd og ikke, hvor mye hjelp den egentlig fungerer som. Om man ikke får den adferden man vil ha pga lite strategisk plassering av belønning er det plasseringen det er noe i veien med, eller er det kanskje kriteriesettingen man må tenke gjennom?  Jeg vil i hvert fall forsøke å selv bli flinkere på å variere hvor jeg belønner og hvordan, slik at hunden min ikke får en spesiell forventning knyttet til belønningsplassering. Treningen skal i all hovedsak handle om HVA jeg klikker for.
Her er en liste jeg har startet på, tallene er tenkt å være en økt, men man kan selvfølgelig stykke det helt opp og heller veksle vilt mellom alle mulighetene for hvert klikk:
1. Godbit fra venstre hånd, med innslag av å gå ut av treningssituasjon og leite etter en utlagt skål med godbiter.
2. Godbit fra venstre og høyre hånd om en annen.
3. Kaste godbiter.
4. Belønne ved å lage et lite godbitssøk som hunden får snuse opp mellom hvert klikk.
5. Hente frem leke fra baklomma.
6 Hente frem leke fra høyre/venstre lomme fremme.
7. Veksle mellom 2 og 3.
8. Veksle mellom 4 og 5.
9. Veksle mellom å hoppe og klappe mens man kaster godbiter rundt seg, og veldig rolig mekanisk belønning rett i kjeften.
10. Ta frem belønningen fra høyre lomme/baklomme med høyre hånd, før den bak ryggen og over i venstre hånd og belønn derfra.
11. Jaktlek rundt beina
12. Finne en pinne e.l på bakken og bruke den som belønning.

Dis jobber med LP I programmet. Opprinnelig skulle vi være i ringen i klasse 2 nå, men jeg har rett og slett ikke trent nok. Og skippertakstrening gir meg ikke noe Elitehund, så her skal vi gjøre det skikkelig fra grunnen. Vi har kommet godt i gang på en del ting, andre ting er sørgelig lite jobbet med. Men den listen får vi ta en annen gang, nå er det tid for hundetrening og ikke-hundeting som å handle mat.

1 kommentar:

  1. Woohoo! Dette blir bra! Gleder meg til blogging og filming! :-)

    SvarSlett