onsdag 17. juni 2009

På riktig vei

Har lagt inn en del arbeid på lekutvikling med Paladin i det siste og nå begynner resultatene å vise seg. Han tilbyr nå adferder for å få den som belønning. Jeg arbeider fortsatt med at jeg forsterker et hardt drag eller skikkelig motstand med å slippe biteskinnet slik at han får vinne det. Har også såvidt begynt å arbeide med at han skal slippe når jeg blir inaktiv. Men er mer opptatt av å få han giret og at han skal dra/holde fast enn av at han skal slippe. For tiden ser vi også på ståen, og den er litt irriterende for meg. For jeg må alltid senke kriteriene kraftig fra der vi avsluttet forrige gang. Jeg vet jo at dette går over, men tidlig på morgenkvisten er det ikke like lett å være rasjonell i tankegangen.
Og så et lite praktisk problem, har lyst til å arbeide meg ferdig med innsitten, men den treningen hjelper ikke akkurat på å gjøre ståen enklere for oss. Men jeg tenker at han bør lære seg å skifte mellom ulike typer adferd selv om de ligner på hverandre. Gir jeg meg selv merarbeid med å arbeide med de to adferdene parallelt, eller er det på tide å lære han å skille? Det har aldri vært noe jeg har trengt å ta hensyn til tidligere, da de to andre ikke er så vimsete som han er.

Olympia er i storform for tiden! Vi har hatt noen økter med apportbukken og hun holder nå godt fast. Biteskinnet er genialt som forsterker. Vi har også fortsatt med kjegla, og shaping av ståen bak denne. Og det fungerer helt utrolig bra. Skal ta en økt til der jeg får tydelige forflytninger og ståer på riktig plass. Om dette ser bra ut er det på tide å øke avstanden mellom meg og kjegla. Har ikke begynt med stimuluskontroll-treningen enda, rett og slett fordi jeg gruer meg, tenker jeg. Beveger meg jo da plutselig ut i det store, ukjente kommandolandet! Men det er vel bare å hive seg i det.

Er også litt misfornøyd med aktiviseringen av Shirika. Kan jo godt trene lydighet med henne og, men det er såpass tidkrevende at jeg ikke er sikker på om tiden min strekker til. Hun synes jo egentlig ikke at det er så morsomt at det gjør noe. Funderer på å få meg litt kunnskaper om spor og søksarbeid, og aktivisere henne på denne måten. Antar at dette også er tidkrevende, men de sporene jeg har lagt ut til henne til nå har hun gått som en gudinne og det er tydelig at hun liker det. Anbefalinger til en god og grundig bok jeg kan lese? Er nybegynner så trenger litt sånn teskje forklaringer altså.

Har bestemt meg for at jeg skal lage treningsopplegg for en og en uke av gangen fremover. Blir veldig lite gjennomtenkt og effektiv trening sånn som det er nå. Ser også ut som om jeg må stå opp litt tidligere de dagene jeg skal trene hundene før jeg reiser på jobb. Blir ikke nok tid ellers. Så da blir det opp i otta! kl.4.30 gir liksom et skinn av morgen, men kl. 4.oo er bare natt, det!

1 kommentar:

  1. Du trenger iafal ikke gjøre det vanskeligere for deg selv ( eller Paladin;)ved å trene innsittene og stå i front i samme treningsøkten!Du kan også ha et tydelig miljøsignal for når dere jobber med frivillige adferder i front og når dere jobber med insitten, feks måten du står på ( i konkurranseposisjon vs mer nøytral posisjon)
    I gru deg for kommandofasen- det er jo nå morroa begynner!
    Ellers er det mange som snuser på sportrening for tiden, kanksje vi får tid til et intensivtkurs i en av pausene i helgen:)

    SvarSlett