lørdag 28. juni 2014

Trening, trening og enda mer trening

Det er planen i hvert fall! :-P
Denne helgen er utelukkende satt av til hundegreier - og litt boklesing/planlegging mellom slagene.

Vi startet helga med en kort økt for Dis i går kveld. Det var god temperatur og derfor flott å jobbe med noe som krevde litt fart. Samme i dag morges, herlig temperatur og flotte forhold for litt fysisk krevende opplegg. Men Dis er enten veldig varm, har dårlig kondis eller en kombinasjon. For han peste som en blåsebelg rimelig kjapt. Det betyr to ting: vi kommer til å barbere han til neste sommer sesong og vi må jobbe med å bedre kondisen. Sistnevnte trenger vi begge. ;-)

For å holde koken gjennom helga blir det mange korte høyintensive økter - noe som betyr planlegging. Jeg trenger å ha en plan for å være så effektiv som jeg bør.

Vi har jo som tidligere nevnt en del å ta tak i. - Og vi har en klar plan for å komme dit jeg vil. Jeg har også innsett at vi må ha en litt mer helhetlig tilnærming enn først tenkt. Vi jobber ikke med kassa og fvf når Dis er full i spring og fart. Dette legger vi til når han finner frem litt av sindigheten sin - for tro det eller ei, han har det også i massevis. Denne sindigheten, bevisstheten eller kall det kanskje dyp, rolig konsentrasjon kommer ikke frem under trening sånn helt uten videre. Min feil. Alt for ofte har jeg trent helt motsatt av det jeg burde. Tatt han ut mens han er høy og superivrig, gått direkte på pirkearbeid og fått en hund som er for høy til å bry seg om finesse og presisjon. Noe som skaper frustrasjon hos meg, som igjen gjør meg til en dårlig trener. Skal vi være ærlig, så skal vi være ærlig. ^^ 

Dermed blir det hardkjør i helga for Dis. Vi startet med hinder, og så tok vi en økt med å runde gjenstand. Jeg ville også jobbet litt med ruta, men det blåser litt for mye til at båndet holder seg der jeg vil. Forhåpentligvis i morgen. På slutten av øktene, eller utover dagen - det må jeg se an ut fra hvordan han fungerer, jobber vi med pirkingen vi trenger å få gjort. Sånn håper jeg å få en kobling hos ham mellom rolig konsentrert og pirkearbeid - som f.eks under fvf. Vi legger også inn små godbitssøk etter harde økter. Tanken er her at han skal lære seg selv å justere aktivitetsnivået utfra aktivitet. Etter hvert er det meningen at han selv skal sortere hvilket aktivitetsnivå som passer best til aktiviteten vi jobber med. Nå har han en tendens til å være høy, høy og høy. :-P

Ettra skal få jobbe kjeder, hun er en fryd å jobbe med for tiden. Så takknemlig for at hun får lov til å trene at hun er som et lite fyrverkeri av lykke.
Vi har ikke fikset avstanden hennes enda, og jeg er usikker på om jeg gidder. Hun legger seg ikke pent i skiftene, men hun har ikke fremdrift - det bare ser rotete ut. Tror jeg. Burde vel filme så jeg er sikker på at det ikke er noe fremdrift før jeg bestemmer meg om det er verdt å gjøre noe med.

Vi skal i hvert begynne med søk på henne. Vi var nemlig på besøk hos en søksgalning, og vi ble bitt av basillen. Det var helt utrolig morsomt. Så fantastisk å se på Ettra mens hun jobbet. Det er første gang vi har gjort dette på skikkelig vis. Hittil har vi bare bedt henne om å hente ballen om hun ikke har sett hvor den landet i buskas o.l. Tydelig at dette ligger naturlig for henne. Hun tok poenget kjapt. Litt høy fart og falt litt ut innimellom, men for å være hennes første gang var jeg rimelig imponert. Det var ikke enkle søk. Hun var enkel å lese om hun falt ut eller når hun gjorde funn, så morsomt. Mitt lille gull. Jeg er dog litt redd for å trene selv, jeg vil ikke ødelegge det Ettra tydeligvis har naturlig anlegg for med min uvitenhet. Dette er nemlig nytt territorie for meg. Jeg har kun slengt ut litt godbiter som søk dann og vann. Vi får se om jeg kan få litt hjelp av søkseksperten. :-) Det gøyeste var å se hvor selvstendig hun fikk jobbe, her var det ikke noe hjelp å få fra meg, Janni(som var med) eller eksperten. Dette fikk hun fikse selv. Og fikse det gjorde hun! Slikt gleder mitt klikkerhjerte. :-D



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar