søndag 10. mai 2009

Helgens klikkertrenerkurs

Var på helgesamling på Sandane med Olympia og Paladin. Lørdag hadde vi kriterieplanlegging og loggføring. Fikk en god økt med Olympia på kryp. Kom opp i at hun bevegde seg ett skritt med alle fire bein fremover før klikk. Veldig kjekt!
Paladin fikk brynt seg på å stå i ro. Endte på å kvalitetsikre 3 s stå med omvendt lokking. Dette var skikkelig utfordrende for ham, så får nok arbeide litt med dette etter hvert. Hadde også en gjennomgang av "windows mappene" hans.

Fikk i lekse å lage en kriterieplan for en øvelse til søndagens treningsøkt på morgenen. Valgte Fri v/foten, så den er på plass til Elitegruppas samling i slutten av mai. Har ikke arbeidet med dette før hos Paladin, så da var det helt ned til stå m/fokus. Kom opp i full fokus under baklengs marsj 2 skritt.
I lunsjpausen tok jeg en økt med Olympia, hadde tenkt å fortsette med krypen, men hun frøs så hun skalv! Så da fant jeg frem to drakamp-leker og tok en bytte leke økt. Og endelig fikk jeg henne til å komme inn til meg og bytte drakamp-skinnet hennes. Det har jeg ikke fått til før.
Etter lunsj trente alle apportering. Var sikker på at Paladin ville være superlett å få til på leke, men det stemte nok ikke. Skal prioritere lekutvikling en stund. Brukte godbiter som belønning på apporten. Men der fikk jeg en utfordring siden jeg allerede hadde trent fokus, han enset ikke apporten! Han hadde et supert og intenst fokus på meg eller så forsvant han litt ut i snuseverdenen. Måtte legge oss på et kriterie der han skulle se apporten. Har jo egentlig registrert at alle adferder som krever at han må fjerne fokus fra meg, ikke er så interessante. Men her ble det veldig tydelig. Må derfor arbeide en del med musematte, targetstick og apport samkjørt med lekutviking.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar