onsdag 10. juni 2009

Nye vaner

Da har vi endelig kommet godt på plass i nytt hus og begynt å finne roen. Treningsvanene begynner også å etablere seg igjen. Det er litt vanskelig å være så gjennomtenkt som jeg burde være når klokken er 04.30, men tror jeg bare må bestemme meg dagen i forveien for hva som skal trenes på for å få effektivitet i treningen. Har hatt gjennomgang av grunnferdighetene til Olympia og er nå klare til å sette kommando/arbeide med stimuluskontroll på foran-mappen og baklengs-mappen. Olympia har blitt helt gal etter biteskinnet etter at jeg har begynt å arbeide med drakamp med Paladin, hun har glimt av vanvidd i øyet når jeg kamper med henne(eksempel på sosial fasilitering?). Hun tar ting på færre repetisjoner, men hun slurver litt og mister litt presisjon når hun blir så giret. Så i disse tifellene er det nok riktig timing og fornuftig kriteriesetting som skal til for å utnytte potensialet.
Etter å ha lest artikkelen om fremadsending til kjegle i Canis, har jeg bestemt meg for å velge shape-varianten på Olympia. Min tanke er at da får hun en alternativ adferd(istedetfor å glefse til seg kjegla/evnt musematta og ta en seiersrunde med den) å utføre fra begynnelsen. Det blir også en god utfordring for meg.
Paladin begynner å vise mye drakampleke-glede. Jeg pleier å slippe leken slik at han vinner den hver gang han virkelig drar til, noe som har ført til at han drar bedre og bedre. Har kommet noe videre med utgangsposisjonen, kassa er nå fjernet og han kommer fint på plass, men han setter seg ikke. Dvs han flytter seg 2-5skritt til siden og setter seg, eller kommer frem foran meg og setter seg. Lurer på om jeg skal fortsette med å forsterke for rett plassering med knallbelønning og når han har fått det å komme på plass under flyt, så øke kriteriene igjen. Ser ikke helt for meg noen annen løsning. Ble litt i stuss, for det er vel et poeng å koble sitten med det å komme på plass ganske fort? Personlig synes jeg at det var kjappere og lettere å lære inn vanlig utgangsposisjon fremfor svenskesitten, men det kan vel ha noe med at det er en ny fremgangsmåte for meg. Planen er i hvert fall at jeg skal få utgangsposisjonen i boks i løpet av denne uken, og så arbeide med flyt på den fremover.

1 kommentar:

  1. Hvis du kjører en del frivillige sitt før utgangstillingsøkten, så tror jeg nok sittene vil komme og ( bare plasser deg i rett posisjon)Ellers høres det lurt ut å shape fram kjegle adferden!

    SvarSlett