lørdag 19. september 2009

En fantastisk kjekk treningsøkt

I går kveld la jeg en slagplan for helgen. Men i dag våknet jeg og ville ingenting. Tvang meg til å ta med meg Olympia ut i regnet og blåsten 3t etter planen. Shirika hylte når vi gikk(hun ville og trene), og jeg var rimelig sur. Ikke noe særlig utgangspunkt. Hadde tenkt meg en tur ned til kaia og trene der, men Olympia ville det annerledes. Hun begynte å tilby dekk 3-4m utenfor porten, og selv om det ikke var det jeg hadde planer om å arbeide med så var det et tydelig tegn på at vi ikke trengte gå til kaia. Så da startet vi der. Gikk fri ved fot, med høy forsterkningsfrekvens pga forstyrrelsene vinden medbrakte, opp til et sted som var litt skjermet for vinden. Der begynte jeg å strekke litt på lengden fvf. Og endelig er vi på vei mot noe som minner om øvelsen jeg ser for meg!
Så var det på tide med litt utgangsposisjon, burde egentlig hatt stimuluskontroll på den nå, men det har jeg ikke. Og med regn og vind, var det ikke tiden å starte på det heller. I stedet ble det til holdter fra fvf og en kort økt med frivillig utgangsstilling. Dette får hun godt til.
Etter dette slapp jeg henne, og fikk belønnet noen frivillige innkomster med gallopp som tilfeldigvis dukket opp. Jeg belønnet henne ved min venstre side tilfeldig, og neste gang kom hun i gallopp og smatt rett inn i utgangsposisjon og satt seg. Jeg treiv fram biteskinnet og lekte som en gal! Etter det kom hun tilbake i utgangsposisjon hver gang. Begynte så med at jeg klikket en gang for at hun kom i posisjon, og deretter klikket jeg for fokus i posisjon hvor jeg kastet godbiten ca 5m foran meg, som hun hentet hvorpå hun løpte tilbake og inn i utgangsposisjon. Kan jeg fortsette å trene på denne måten så lenge hun holder god nok fart hele veien inn(pleier ikke å være et problem med Olympia, hehe)? Vil jo ikke få noen stor avstand, men jeg kan få flyt på at hun gallopperer inn i utgangsposisjon i hvert fall. Har ikke noen som kan hjelpe meg med å trene innkalling, så det ville i så fall gjøre alt mye enklere.
På veien tilbake trente vi på å trave, med tanke på å delta på en utstilling på et eller annet tidspunkt i fremtiden. Hun slår over i trav på en slik måte at det er veldig tydelig for å få meg til å klikke, så jeg skal begynne å gradvis øke lengden hun må trave før belønningen kommer.
Alt i alt var treningen veldig trivelig med tanke på mitt utgangspunkt og jeg smilte som ei sol da jeg kom hjem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar