onsdag 9. juni 2010

Litt av hvert

Så ligger det lille gullet og sover søtt på gulvet. Inne!! I det nydelige været. Men vil ikke vekke henne heller, så da blir det et innlegg her og håper at hun våkner snart av seg selv:-) Har faktisk sovet nesten hele dagen i dag. Så hva kan jeg fortelle? Er vanskelig å få trent nok med Olympia synes jeg. Hun synes i hvert fall det! Men skal sette av en times tid hver dag til trening fremover. Så får Janni passe nurket. Skal forhøre meg om Heidi og Mariann vil trene på fredag. Eller om jeg eventuelt kan få låne hinderet slik at jeg får arbeidet litt med det. Er litt bekymret for at jeg ikke får trent nok akkurat der, siden jeg ikke har hinder hjemme. Må bare få det i boks snart. Treningsvest står også HØYT på utstyrslista.
En liten ting jeg heller ikke er fornøyd med er venting på kommando, det er akkurat som om det ikke sklir inn i toppen på O. På den ene treningen så er jeg sikker på at nå begynner det endelig å løsne. Men på de neste øktene så er det akkurat som om vi nettopp har begynt! Her er det et eller annet jeg gjør riv ruskende galt. Går helt greit når jeg setter det inn i en kjede, da fungerer det, men ikke terping o.l. Jeg mistenker at jeg ventet alt for lenge med å introdusere kommandoer, men jeg hadde trodd at jeg skulle fått skikk på det til nå likevel. Vel, vi fortsetter så får jeg håpe at det blir bedre og bedre for hver gang det synes å gå et lys opp for henne;-)

Det nyeste tilskuddet i familien er supert! Ettra stiller i en egen klasse hva angår mine erfaringer med hund. Hun beveger seg som en voksen hund, traver elegant rundt. Rolig og avbalansert. F.eks så legger hun seg umiddelbart ned for å sove når vi starter bilen. Med litt hjelp sovner hun stort sett overalt. Hjemme finner hun roen av seg selv. Dette skal jeg passe på å vedlikeholde. Når hun er aktiv så er hun AKTIV! Spretter høyt og lavt, sjekker ut alt som kan sjekkes ut. Leker med iver og lyst, og biter gjerne på hender, føtter, hår, nese, øre ja egentlig hvorsomhelst hun får tak;-) Men det går helt fint å bytte ut en finger eller et øre med en leke. Hun er glad i møte med folk og oppsøker dem gjerne. Hun er stort sett uredd, men utviser sunn fornuft. Hun er vel så nær perfekt som man kan komme:-) Hun kan faktisk ligge og gnage på gjenstander av metall og bærer dem gjerne med seg. Åhh, hun har slikt et potensiale!! Det kribler i fingrene etter å begynne å trene, men alt til sin tid;-) Eneste vi arbeider med foruten sosialisering og avslapping er innkalling og belønne henne når vi går inn(hadde en kjedelig trend med Olympia som bare ville være ute, noe som resulterte i en lang, kald periode med åpen dør og belønning hver gang hun frivillig kom inn og deretter fikk velge å gå ut igjen om hun ville). Hun har allerede fått en tydelig forventning på at det å gå inn døra det er gjevt! De få gangene vi har på bånd går vi heller ikke fremover uten at det er slakk på båndet, tenkte det var lurt å få dette på plass med en gang. Hadde vært kjekt å slippe unna draing i båndet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar