søndag 13. februar 2011

Lydighetsøvelser i classe debuttanti

Som jeg forstår er classe debuttanti lik vår klasse 1. Og de øvelser som inngår er følgende(så fremt nettsidene jeg har vært på er oppdaterte, noe jeg ikke tar for gitt;-):
1. Sosial, vennlighet, tilgjengelighet.
Eier skal føre hunden bort til dommerne og sekretariatet i bånd slik at de kan stryke på og snu på hunden. Det virker som om det alltid er to dommere og en anviser, men jeg er ikke helt sikker der.
2. Lineføring.
Her er det kun normal marsj, med 1 holdt og 2vendinger hver vei. De vil helst at ekvipasjen skal gå i et fastlagt mønster som er vist i reglementet, men avvik kan forekomme om plassen krever det.
3. Fvf.
Samme som ovenfor, bare uten bånd. Denne øvelsen virker det som om de hopper over av og til, evntuelt så har det vært endringer i regelverket.
4. Inkalling fra sitt.
Lik vår. 15m.
5. Dekk fra holdt.
Lik vår, bortsett fra at man går direkte inntil hunden og får den så i utgangsposisjon(på kommando).
6. Holde fast.
Som grunnferdigheten holde fast i utgangsposisjon. 5s.
7. Hopp.
Hunden skal hoppe frem og tilbake over hinderet og komme inn i utgangsposisjon.
8. Avstandskommandering.
Hunden i utgangsstilling. Eier går 5m fra. Nedekk og oppsitt. Eier går inntil.
9. Dekk 1min.
Er ikke helt sikker på om denne egentlig er fellesdekk eller enkeldekk(står enkeldekk, men har kun sett video med felles) og kjøres før de andre øvelsene?
10. Helhetsinntrykk.
Som her.

Tror jeg må se på et par konk live før jeg selv går i ilden. Men starter likevel med å trene inn øvelsene nå. Så får vi heller endre om jeg har misforstått noe.
Er jo mye som jeg oppfatter som enklere enn i Norge, men ser på den første øvelsen som litt mer utfordrende enn tannvisning. Tannvisningen er jo relativt enkel å trene inn, denne løsningen var mye mer uforutsigbar, og derfor ikke så lett å trene. Ettra er jo grei og snill, men hun er ikke veldig glad i påtrengende mennesker. Men jeg får fokusere på å gjøre settingen mest mulig forutsigbar, så går det nok greit:-)
Resten ser egentlig veldig greit ut og overkommelig. Så da er det bare å trene i vei!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar