søndag 29. mai 2011

Mye som skjer


Har hatt lite tid til hundetrening den siste tiden. Har vært opptatt med å flytte fra Skorpa, selge båt, slutte på jobb, flytte inn på bua osv. Har blitt lite søvn og enda mindre trening.

Hadde en liten tur på østlandet og var med på en IPO-treningshelg. Første gang for Ettra, første gang for meg og det merktes!! Wow, jeg var virkelig grønn. Heldigvis fikk jeg litt coaching underveis av Anne Gry som hjalp vannvittig. Tusen takk:-)! Ettra er selvsagt en noe utfordrende hund å trene bitearbeid med, så jeg er litt usikker på veien videre. Kunne godt tenke meg å gjøre dette, men vet at jeg mangler nettverk til å få trent. Og hva jeg finner i Italia er jo uvisst. Så jeg får bare vente med det spørsmålet. Men det hadde vært spennende å lære sammen med Ettra om jeg fikk en flink figurant til å hjelpe meg. Hun har nok mange utfordringer på lager i så måte. Helgen var i hvert fall utrolig morsom og lærerik. Litt kjedelig var det likevel å innse at veldig mye av det jeg bruker som belønning i lydighetstrening ikke er særlig fornuftig i IPO. Jeg må tenke litt annerledes om jeg skal drive med begge deler så jeg ikke motarbeider egne planer i den ene grenen. Hehehe, jeg fikk "kjeft" for at jeg leker rart:-D. Fikk en del tips på hvordan arbeide med leken fremover. Snyting er en veldig viktig del av førers rolle har jeg inntrykk av( i hvert fall akkurat for min hund). Og det er vanskelig! Jeg er ikke særlig god på å stjele leken fra Ettra. Faktisk er jeg skikkelig dårlig, hehe. Men jeg blir vel forhåpentligvis bedre. Hopping og spretting som jeg synes er veldig morsomt er ikke så lurt når man leker, byttet kan være i bevegelse, men fører bør begrense seg. For å unngå å bli betraktet som en del av byttet? Vet ikke helt, men det virker som en plausibel forklaring.
Jeg prøver å finne gode treningsfilmer som viser litt av førers rolle: Hva jeg skal gjøre og når, "hvorfor" tror jeg at jeg skal prøve å liste ut selv:-) Lekene jeg bruker var heller ikke så bra. Jeg bruker jo egentlig hva som helst, ei fille, en vott, et tau, et skinn e.l. Det var visst ikke helt bra. Men altså det er jeg ikke sikker på at jeg vil gjøre noe med. Jeg er veldig fornøyd med at jeg kan benytte en hvilken som helst gjenstand som belønning. Slipp ved passivitet innser jeg at jeg kanskje ikke skal utvikle noe mer. Snytetrening tar nok ganske kjapt knekken på det jeg allerede har fått på plass vil jeg tro. Mon tro om det ikke skulle gå greit å lære Ettra at slipp på passivitet i LP sammenheng ikke er det samme som passivitet fra figurant? Burde være mulig, men lager jeg unødvendig merarbeid?

Har fått tilbake gammelt trøbbel i bilkjøring. Og det har nå også smittet over til Ettra. Så nå har jeg igangsatt operasjon bilforventning. Helst skulle jeg belønt underveis, men det fungerer ikke pga plassering.
Planen er enkel: Trinn 1. Kjøre meget korte snutter i veldig lav fart, stoppe, gå bak og belønne hver enkelt hund inne i bilen. Trinn 2. Kjøre meget korte snutter, stoppe, ta ut hver enkelt hund, ta en kort treningsøkt. Trinn 3. Kjøre litt lengre, stoppe, treningsøkt eller tur. Når vi kommer til at vi skal øke lengden på kjøringen så vil jeg anta at vi kommer til å variere mellom de forskjellige trinnene og lengden på kjøringen.
I tillegg får de maten sin i bilen og annet snacks. Det blir også kjøring til steder jeg vet at de trives godt. Når forventningen er på plass skal vi øke på farten.

Har kjørt en økt med Trinn 1. Merker allerede forskjell:-)
Problemet som jeg ser det er å få mengdetrening til vi skal kjøre til Italia. Janni reiser om 3 dager og det er kun han som er tålmodig nok til å gjennomføre noe slikt. Når han kommer tilbake er det meningen at vi skal dra avgårde. Jaja. Vil nå prøve uansett.

Når vi er kommet på plass er planen å konkurransetrene. Men er redd jeg har litt å ta igjen pga lite trening en god stund nå...

1 kommentar:

  1. Hei :)
    Takk for en fin helg! Hun er jo søt, din "lille" Ettra! :)
    Mange tanker etter helgen ser jeg. :)
    Håper virkelig at du kan bruke noen av tipsene videre i treningen din!
    At du hopper og spretter er jo bare sunt for deg, så det får du fortsette med. :) Men den typen lek gjør nok at hundene gjerne får litt urolig bitt - dvs slipper, griper om igjen osv. Og, det vil man ikke i IPO-leken :)
    Jeg tror imidlertid at det er viktigst at du får henne mer intens på selve gjenstanden og leken med denne, og da kan det være greit å ha en spesifikk gjenstand som representerer "IPO-leken" - og at hun i den leken kan få være mer intens og gal enn normalt. Jeg tror ikke det vil gjøre at hun takker nei til vott osv senere. :) :)
    Håper bilkjøringen ordner seg!
    AnneGry

    SvarSlett