tirsdag 9. mars 2010

Første samling på instruktørkurset

Har hatt en super helg!! Flinke folk hvor du snur deg og som i tillegg trener på samme måte som deg, kan det bli bedre?
Etter litt sjelegransking har jeg kommet frem til at jeg må arbeide litt med hverdagslydigheten. Spesielt innkalling og gå pent i bånd. Begge deler har tidligere fungert bra periodevis, men er nå på et relativt all-time-low. En ting er positivt med det, det kan bare bli bedre!!
På kurset ble det tydelig for meg at jeg ikke har trent allsidig nok. Har hatt fokus på en ting av gangen og glemt litt de tingene vi allerede er fornøyd med. Så et enkelt "vedlikeholdsprogram" i tillegg til de nye tingene vi arbeider med skal utarbeides.
Leken som belønning skal også arbeides med. MYE. Den skal utvikles og finforedles slik at den kan utnyttes maksimalt! For øyeblikket så står jeg med en hund som "kutter ut" etter en liten periode med kampleke som forsterker, legger seg og tygger på pipeball langt borte, foretrekker ballen hun har i munnen fremfor den jeg har i hånden og ikke vil ha leke som belønning om jeg bytter mot godbit. Jeg lurer på hvor det ble av den hunden som kunne solgt sjela si for en lekeøkt med biteskinnet? Her er mange utfordringer å ta tak i!
Planen blir å ha noen rene leke-økter, ingen godbiter e.l i disse. Er litt i tenkeboksen på pipeball-greiene. Skal i hvert fall arbeide med det inne, for kontrollen sin del.
Det ble selvsagt en freestyle-oppgave for dette kullet også. Så nå tenker jeg gjennom adferdsrepertoaret og vurderer nye tillegg. Skal i hvert fall få kost meg med litt shaping fremover.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar