tirsdag 5. oktober 2010

Siste Canishelg og godkjent som instruktør

Det har tatt litt tid, men jeg har endelig forstått at jeg faktisk stod på instruktøren! Det føles helt surrealistisk. Jeg har aldri før vært så nervøs i mitt liv. Fysisk kvalm i to døgn forut og mindre velfungerende mens det hele stod på. Dvs, akkurat mens jeg var på banen så var fokus på Olympia og oppgaven. Dét husker jeg, utover det husker jeg fint lite av selve eksamen. Sikkert like greit. Jeg har derimot en klar forståelse av at stimuluskontrollen på bli-øvelser ikke er som den burde være og at å klikke midt i kjeden er utrolig dumt!!! Så mye ekstra-arbeid for å fikse opp igjen.
Hele lørdagen gikk med til eksamensoppgaver. Det blåste ganske heftig, men det virket ikke å plage noen av hundene nevneverdig. Var superfornøyd med at jeg fikk belønnet Olympia både med skikkelig leking og godbiter. Ser ut som om vi etterhvert skal få leken velfungerende på henne.
Søndagen fikk vi forsøke oss på klikkertrening av hest. Det var utrolig gøy, men krevende! Og ikke noe jeg anbefaler for hvem som helst. Men for en utholdenhet de har!! Jeg skulle lære Nina å få noe over ansiktet/hodet. Ikke bare-bare. Hun hadde hatt to økter med apportøvelser, så hun ville helst bite i tøyet. Fikk endelig til en løsning med muletarget der jeg holdt oppe tøyet og hun strøk gjennom det på vei til targeten. Det var mye vanskeligere å administrere hestesaker, target, godbiter og klikker. Mekaniske ferdigheter kommer man visst bare ikke unna.
På ettermiddagen var det en siste treningsøkt med Morten. Olympia og jeg ble satt i gang med bli-øvelser og å sette kommando på dette. Brukte lek som belønning for å få god kvalitet, og det hadde stor effekt. Har kun brukt lek for eksplosiv-start-trening, men skal nok bli flinkere på å veksle litt mer. Kom ganske godt i gang med stimuluskontrollen. Vi har jo hatt kommando på dette, det var bare ikke en kommando som var særlig brukandes. Jeg har trodd at kommando har vært at jeg går fra med høyrefot først, men nei, det har nok faktisk vært at jeg står foran henne og så går fra? Ikke vet jeg helt hvordan det har vært. Gikk kjapt å snu til at jeg kunne gå fra på siden av henne også, og så sette bli kommando på i tillegg. Er nok i boks på null-komma-niks.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar