torsdag 31. mars 2016

Utfordring Dag 2!

Bare etter en dag virker utfordringen veldig bra for min del. Jeg var sliten etter en handletur(20km gåtur for meg), og var lite lysten på å trene, ville bare sløve. Men mens Ettra og Dis fikk mat, tok jeg en liten økt med Beetle, jeg måtte jo ha noe å filme. Og vips så var vi i gang og det ble flere økter med Beetle og et par med Dis også.


Beetle fikk prøve seg på håndtarget, hun har fått en og annen godbit for å snuse på hånda mi, men vi har ikke trent på det skikkelig. Som jeg kan huske. Vil bare si at den hunden er rå på å lære nye ting! På 3 økter gikk vi fra nesten null og niks, til å starte med å legge på flere repetisjoner for å få en frys i hånda.




Her er fra 3. økta og her kan man se at hun må trykke 2 ganger for belønningen av og til, dette skal bli en frys:


Her sjekker jeg hvordan det står til med apporten hos Dis med tanke på svensk lydighetsprogram kl 1.
Det ser bra ut i mine øyne, vi skal legge på mer tid og dobbelsjekke at jeg gir og tar med riktig hånd, men ellers liker jeg det jeg ser. Han er veldig glad i apportbukken og derfor belønner jeg slippen mye bedre enn man skulle tro nødvendig med tanke på hvor kort han har jobbet. Men dette er forbygging av et potensielt problem med at han synes apporten er mer verdt enn evt belønning. Når vi leker her gjør Dis noe jeg elsker at hundene mine gjør - trykker leken inn i håndflata mi for å fortsette leken(evt gi den fra seg). Håndtargeten jeg trener med Beetle ovenfor har jeg startet med på samme vis hos Dis og  utviklet til blant annet dette. :-) Håndtarget er en genial ting å lære hunden!
Nå planlegges litt mer trening før natten og morgensdagens økt.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar