onsdag 31. mars 2010

Trent litt i det siste

Ja vi har da fått trent en del. Går mest på kommando. Er i gang med ventetrening. Og det begynner å skje ting, selv ute. Men var litt for kaldt for min lille pingle til å få noe skikkelig fremgang. Er meldt sol i perioder i morgen, så jeg har pakket ryggsekken klar med oppkuttet kjøttpudding og leker. Om sola så vidt gløtter gjennom skydekket skal jeg hive sekken på ryggen, beina på nakken og trive tak i Olympia i farten. Juhu, gleder meg!!
Det flotte er at hun skiller mellom sitt, dekk, stå og utgangsposisjon-kommandoene. Må gjøre litt arbeid med tullekommando så hun virkelig er sikker på hvilket ord hun hører.
Over påske er det på høy tid å sette sammen øvelser. Klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg skal begynne på de to øvelsene som jeg oppfatter som relativt enkle, eller gi meg i kast med den øvelsen jeg tror jeg kommer til å bruke litt mer tid på. Hmm. Er kanskje greit å få kjedet litt før jeg begynner med de tingene som jeg oppfatter som vanskligere? I så fall blir planen over påske å kjede dekk fra holdt og innkalling fra sitt. Etter baklengskjeding-leksjonen på instruktøren er det et mantra som sitter som spikret i hjernen min: forsterker skal alltid komme på samme plass i kjeden, avsluttende ledd. Så lett å holde kontrollen som nybegynner i baklengskjedingens vidunderlige, men lett forvirrende, verden med denne læresetningen å forholde seg til.
Og så mååå jeg få tak i et hinder. Er jo hårreisende om jeg ikke får det på plass snart. Burde hatt et her ute på øya egentlig.
Med fvf har jeg bestemt meg for at posisjonen er bra, lengden begynner å bli super, men intensiteten er litt varierende. Fremover skal jeg dermed kun arbeide korte, effektive økter med dette. Forsterker skal være av knallgod kvalitet og jeg skal være 110% tilstede i det jeg holder på med. Avslutte øvelsen umiddelbart om jeg ikke er helt fornøyd og tenke gjennom hvordan jeg kan forbedre treningen.
På hverdagslydighetsfronten har jeg arbeidet mye med å gå pent i bånd. Etter vinteren hvor jeg knapt har hatt bånd på dem er båndferdighetene ikke så mye å rope hurra over lenger. Men nå begynner jeg å ane en bedring, endelig! Er så kjedelig å stoppe og stoppe og stoppe. Menmen, det må jo til. Videre har jeg arbeidet litt med håndflate-target og innkalling. Det fungerer storartet og neste lille gull skal tidlig drilles på den øvelsen.
Har i det hele tatt tenkt mye på hva jeg skal vektlegge hos neste lille krek som kommer hit. Ser ut til at det ikke er så lenge til om alt går som det skal. Hjernen går nå i høygir på planlegging av alt fra sosialisering, hvilke ting jeg skal forbedre fra forrige valp, hvordan praktisk løse kombinasjonen øyliv med behovet for miljøtrening osv. Nå gikk det jo overraskende bra å ha valpekullet jeg tok meg av forrige sommer, så jeg vil jo tro at det går helt fint. Men jeg vil virkelig gjøre dette bra;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar