lørdag 22. juni 2013

Arendal og mye hundetrening

Nytt flytt, nye muligheter! Og denne gang er det Arendal som er plassen for oss. Vi trives flott med rimelig grei tilgang på hundetrening. Et viktig kriterium for meg. Så når vi nå faktisk trener og trener konkurranserettet igjen tenkte jeg det var på sin plass med å koste støv av bloggen!

Så hva jobber vi med:
1. Finpirk på tull jeg har sluppet gjennom. Dette gjelder i all hovedsak for Ettra, men noe for Olympia også.
2. Planlegge treningene
3. Få på plass flere øvelser i de høyere klassene.
4. Kjeder
5.Trene konkurranselikt


1. Hvilke "problemer" har vi så som må finpirkes på? Vel, noen problemer kommer av at jeg, siden jeg har trent så mye alene, ikke har sett at ting har blitt gjort feil. Så nå brukes det mye filmkamera for å unngå videre blemmer om jeg trener alene. Og så har vi en del ting som jeg har fått problemer med og istedenfor å ta fatt i det umiddelbart har lagt øvelsen på is og funnet den frem igjen senere og glemt at jeg skulle ha en plan for den øvelsen neste gang vi skulle jobbe med det. Og så har jeg i tillegg gjerne gjort dette flere ganger. Hmm, pinlig og virkelig sløvt. Så det bringer oss til behovet for neste post: planlegging.

2. Her har jeg flere tanker og planleggingen kommer til å foregå på forskjellige nivåer alt etter behov.
- De overordnede planene. Her setter jeg opp en oversikt over hvilke øvelser vi skal arbeide med for en lengre periode og fører inn hver gang jeg har jobbet med en eller flere. På denne måten har jeg noenlunde oversikt over at jeg ikke glemmer å trene på noen øvelser og at jeg får en viss bredde i hva vi jobber med. Om jeg skulle være i tvil om hva vi trenger å jobbe med er det enkelt å sjekke ut.
- Planlegging forut for den enkelte treningsøkt. En kjapp plan med utgangspunkt i hvor vi er og hvor jeg ønsker å komme i løpet av økten.
- Krierieplaner. Noen av de tingene vi jobber med vil kreve at jeg lager en detaljert kriterieplan og følger denne. Her vil det også være naturlig å loggføre progresjonen i forhold til kriterieplanen.
Det høres kanskje ut som mye arbeid med alle planene, men for meg er det absolutt verdt det. Det er heller ikke så krevende som det høres ut. Med en slik plan er det for meg mye enklere å være impulsiv under treningen om jeg vil, siden jeg vet at jeg likevel ikke mister oversikten over hva jeg driver med.

3. Dette er jo såre enkelt, skal vi på noe vis hevde oss må vi jobbe med de mer krevende øvelsene fra starten av. Og det har vi gjort(men ikke nok), men nå skal jeg ha litt mer kontroll over hvilke øvelser vi har på repertoaret.

4. Vi skal ha mye fokus på å lære hundene å prestere over tid. Utholdenhet er nødvendig om vi skal komme noen vei. Og her jobber jeg på tre nivå.
- Det første nivået handler om å legge til korte adferdsmønstre på øvelser vi jobber med. F.eks sette inn noen skritt fri ved fot etter endt øvelse, før belønning kommer. Evnt i forkant.
- Det andre er rene kjedeøkter hvor det settes sammen forskjellige øvelser for å lære hunden å takle å jobbe over tid.
- Det tredje nivå blir helt normal kjeding av øvelser.
Det blir nok mye baklengskjeding på oss, siden jeg har stor tro på dette.

5. Det skal trenes med forstyrrelser, kommandering og ringbånd. Her vil fokuset være på å holde forstyrrelsene på et slikt nivå at det er utfordrende, men ikke ødeleggende for det vi jobber med. Når jeg ikke har mulighet til å kontrollere forstyrrelsene senker jeg kriteriene slik at vi fortsatt kan jobbe(her har jeg regnet lek som å fortsatt jobbe). Det har hittil fungert veldig bra og jeg ser at toleransen for forstyrrelser har økt på betraktelig.

Deilig med planer! :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar