mandag 31. januar 2011

Ballavlevering

Hadde en liten økt med Ettra på ballavleveringen som jeg ikke har vært helt fornøyd med. Jeg har arbeidet en del med å ta en kort lekeøkt i hagen med Ettra hver dag når jeg kommer hjem fra jobb. Da bruker jeg tilfeldige pinner jeg finner. De har passe høy verdi for henne. Det jeg har gjort er å rope bra!(bruker ikke klikkeren siden jeg som oftest har hatt de to andre hundene ute også) akkurat i det hun tar opp pinnen jeg har kastet og vender opp mot meg igjen. Så kaster jeg en ny pinne, helst i motsatt retning. Det jeg har vært opptatt av er at hun gir slipp på det hun har i munnen for å kunne ta den andre pinnen. Hun har ikke vært så flink på det til nå, disse øktene har gjort henne mye bedre på det. Så nå er neste plan at hun skal shapes til å komme nærmere og nærmere meg med pinnen. Og da tror jeg at de andre hundene skal tas ut av situasjonen;-)
I dag har jeg jobbet i stua med selve avleveringen. Og jeg brukte ballen. I begynnelsen syntes jeg at alt gikk dårlig, hun ville stort sett bare gå og legge seg på hundesenga og tygge på ballen. Forsøkte meg på snutetarget, men det fungerte ikke helt. Så jeg bestemte meg for å gå ut av rommet hver gang hun gikk til senga. Da fulgte hun etter meg, og jeg klikket og kastet den andre ballen. Da valgte hun å slippe den hun allerede hadde. Etter et par slike repetisjoner gikk det hele mye bedre. Hun var mer oppmerksom på meg. Det som virket å gi effekt i dag, var at jeg tøyset litt med henne mens hun hadde ballen i munnen, rusket henne litt i siden, grep i ballen, men slapp den igjen med en gang. Jeg hadde egentlig tenkt å gi meg akkurat da, men så kommer Ettra og dytter ballen i hånda mi. Jeg tar tak, slipper og beveger meg bort. Hun følger etter meg og dytter ballen nok en gang opp mot meg. Fortsetter en stund på dette viset, mens jeg leker litt mer med ballen(som hun fortsatt har i munnen) før jeg slipper den og beveger meg vekk igjen. Veldig fornøyd med den utviklingen. Så vi får holde på litt intensivt med dette fremover.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar