mandag 2. mars 2015

Suksess!

Andre økten i dag løsnet det skikkelig på fvf! Første økten var ikke imponerende, jeg gikk ut og hadde fokus på at jeg skulle ha han med meg fra første sekund. Gikk veldig bra, og så ringte Janni. Når tlfsamtalen var slutt var Dis på en litt annen planet enn meg. Høy og klar for action. Det ble sånn passelig bra, vi fikk noen gode strekk, men flere som var helt på trynet.

Økten nettopp startet vi som første og uten den forstyrrende tlfsamtalen gikk det veldig bra. Han var i riktig modus og vi kunne gradvis øke lengden. Så kom de helgolands rådyrene som absolutt må valse i nærheten av oss. Tenkte med meg selv at vi faktisk må klare å jobbe med forstyrrelser så jeg kjørte på med høy frekvens. Ikke særlig effektiv trening. Hjertet i halsen og passelig interessert hund. Dis har aldri vært noe særlig på godbiter. Det var ikke et problem å holde han hos meg, men læringseffekten var dårlig. Jeg vurderte litt frem og tilbake mens Dis lå i pause. Kom frem til at jeg ville forsøke med bedre kvalitet på belønningen. Holder jeg tunga beint i munnen og har fornuftige kriterier burde jeg kunne få skiftet fokuset hans og få jobbet med det jeg ville jobbe med i dag. Jeg var antageligvis overforsiktig med kriteriene i starten, men det fungerte suverent. De var krystallklare og enkle. Innen kort tid hadde han mistet all interesse for rådyrene og han jobbet intenst og fokusert på å vinne belønningen. Høy, men ikke så høy at han mistet helt forstanden. Ikke noe lyd heller, som er det vi har jobbet mot. Og vi endte med å gå lengre strekk enn vi har gjort på veldig, veldig lenge - kanskje noensinne! Jeg var så fornøyd med han og meg selv at jeg ikke har ord for det. Mulig at LP-dommere vil synes han ser en smule gal ut, men det får så være. Han jobbet som en helt. Jeg skulle ønske jeg hadde filmet denne økten så jeg kunne sett hvordan vi så ut som ekvipasje. Janni kommer snart hjem, kanskje han kan få filmet oss litt.

Dis måtte ha en dypp i bekken og bade litt i snøen før vi gikk inn - varmt å trene selv om det ikke er mer enn 2 grader ute. Nå ligger han strak ut og nyter livet. :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar