torsdag 5. mars 2015

Tur til Sunne

I dag har meg og Malak gått til nabokommunen Sunne for å "hente" Janni som kom hjem fra sjøen. Vi har aldri gått hele den veien før så det var gøy å finne en ny rute.  Det er ca 30km til Sunne, men jeg gikk en liten snarvei. Så der sparte jeg vel noen km. Men om det akkurat i dag var særlig til snarvei tviler jeg nå på.

Først og fremst feilberegnet jeg hvor lang snarveien var. Og i tillegg var terrenget mye tøffere enn jeg hadde trodd. 29.54min brukte jeg på den km snarveien varte! Jeg snublet gjennom bare myrpartier og vaset gjennom snø som rakk meg opp til låret. Med skarehinne på toppen og myk snø under, gjerne med litt råtne felte trær og andre ukjente myke ting under som kunne sørge for at jeg havnet skikkelig godt nedi der, fortrinnsvis så jeg satt fast og måtte kave som en tulling for å komme meg opp igjen. Malak var veldig tydelig på hva han syntes om farten min! Kom igjen da, stirrer intens på meg og formelig skubber meg i baken for å få meg ut av hullet jeg har klart å klure meg nedi. Når jeg endelig klarte å komme meg opp på veien føltes det som den største bragden jeg har gjort den siste evigheten.
Malak gikk fri stort sett hele veien, spretter rundt og sjekker det som sjekkes kan. F.eks forsvant han opp på toppen av en svær tømmerhaug før jeg fikk sukk for meg. Den ser kanskje ikke så stor ut på filmen, men den er stor og jeg ante ikke om den var trygg å klatre oppi.



På en skikkelig skogsetappe tror jeg han hadde funnet seg en bit med hundehimmel, spor på kryss og tverrs. Tydeligvis hadde det gått en rev like før oss, om jeg skulle dømme etter sporene og etter Malak sin iver. Men han stopper og kommer når jeg roper, så ikke noe problem. Oppi skogen var det ganske masse snø. I det vi kommer ned på andre siden av bergtoppen er det et helt annet landskap og ikke noe snø så langt man kan se. Fikk skikkelig vårfølelse der jeg gikk i den varme sola og så på engene som strakte seg utover og ned mot et isdekket vann. Kunne nesten se hvordan isen smeltet. Utrolig deilig!

Siste etappen gikk langs en ganske trafikkert 80-vei. Var ikke veldig lysten på å gå der, men det gikk veldig fint. Møtte en del andre gående langs veien så bilistene er antageligvis ganske vant til det.
Bare noen få km fra Sunne hadde visst Janni kommet så langt at han kunne plukke oss opp. Litt kjedelig å ikke gjøre ferdig turen på egen hånd, men nå ville jeg veldig treffe Janni igjen så til pises med det! Vi endte på 22km. I Sunne fikk Malak en liten miljøtreningstur også, når vi først var i litt mer folksomme strøk. Det gikk strålende. Rolig og grei, tok godbiter og reagerte ikke på folk, hunder eller ender. En god endring fra hvordan han var tidligere.

Denne turen skal jeg definitivt dragse med meg Janni på ved en senere anledning! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar