lørdag 7. mars 2009

Første samling i elitegruppa

Så var første dagen på første samlingen i Canis elitegruppe over.
Var en trivelig gjeng, med noen kjente Marianne og Beathe, og Mona som ikke var der i dag. Nye fjes for meg var Pia, Irene og Linn.
Siden vi var så uheldig å krasje bilen for ca 1 1/2 uke siden med hundene i, og har registrert tegn til stress og redsel hos Olympia, så var jeg ganske sikker på at det ville bli rimelig vanskelig å få trent med Olympia som normalt. Og det ble ikke en særlig kjekk tur fra Florø til Sandane for Olympia, men treningen gikk faktisk bra.
Vi arbeidet først litt med rutiner rundt konkurranse, og dette skal vi få drillet slik at det går nærmest automatisk(selv når jeg er supernervøs, tihi). På den individuelle treningsøkten etterpå jobbet vi med target. Olympia har hatt en flott og tydelig musemattetarget, men sist vi trente dette havnet ene labben under musematta og løftet denne opp i munnen til Olympia som lykkelig tok denne som belønning etter klikket. Hun skikkelig storkoste seg der hun fór rundt og filleristet den. Så nå skulle vi forsøke oss en gang til og se hvilken belønning hun gikk for, min leke eller musematta. Musematta var uten tvil favoritten! Etter litt frem og tilbake ble musematta byttet ut med et skjærebrett i plastikk. Og det var visst ikke like moro heldigvis. Så får vi se om musematta kan reintroduseres på et senere tidspunkt. Arbeidet en stund med utgangsstilling som vi har hatt litt trøbbel med pga underlag til nå. Føttene hennes har sklidd på tregulvet hjemme og hun har fått rykk med hodet som overtroisk adferd på kjøpet etter feilklikk hos meg. Fikk bort rykkingen, og skal fortsette å være oppmerksom på dette. Har til nå dessuten hatt behov for hjelp i form av kant og henne mellom den og meg, men på kurset fikk vi byttet kanten med en planke. Skal arbeide med å fjernet planken rimelig snart også.
Deretter var det fellesdekk. Plasserte oss litt fra de andre, har ikke fått anledning til å trene noe spesielt på dette egentlig. I begynnelsen var det for spennende med de andre hundene til at hun begynte å tilby dekk, så jeg klikket for sitt et par ganger og serverte belønningen lavt. Tok ikke lang tid før hun tilbydde en "halvdekk" som jeg belønnet på bakken og da la hun seg helt neste gang. Belønte der hun var så hun ikke skulle gå ut av posisjon. Fikk tips fra Marianne om å belønne på bakken for å motvirke bevegelse hos Olympia som er litt ivrig etter å få tak i snopet. Det fungerte supert. Klarte etter hvert å bevege meg 2 skritt unna og tilbake før jeg belønnet. Godt fornøyd med det under slike forstyrrelser!
På vei tilbake til Florø var Olympia sliten etter treningen og tok turen hjem lettere. Kastet et par godbiter med jevne mellomrom og de spiste hun, noe hun ikke gjorde i dag morges. Men må nok legge inn betydelig arbeid på å få henne skikkelig trygg på bilkjøring igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar