lørdag 31. oktober 2009

For en dag!!

Har vært i Florø med Olympia på trening. Heidi og Leo var også med. Hadde først en økt med fvf fordi jeg har opplevd at hun henger litt av og til. Men kom frem til at det muligens er et resultat av hvordan jeg oppfører meg. Hun er litt var for om jeg finner på tull. Heidi observerte derimot noe som skapte litt hodebry. Jeg kommer borti hodet til Olympia når jeg går. Sikkert ikke noe jeg får trekk for i de lavere klassene, men i Elite gjetter jeg på at det blir slått ned på. Og planen er jo å komme seg dit, så da får man forberede seg til det. Så da satte vi igang finpirk på posisjonen hennes. Fikk etter litt kluss shapet frem at hun trekker seg ca 2-3cm lenger frem enn tidligere. Da ser det bra ut fra alle kanter og jeg klarer å unngå å komme borti henne. Belønningsforventning fremover og bra timing på klikket gjorde finpirket vi så for oss som evighetsarbeid om til småplukk. Vi var meget imponert over hvor kjapt hun justerte seg. Fikk beskjed av Heidi at jeg må begynne å strekke strikken på fvf, Olympia klarer seg fint. Jeg vet dette, men det er grusomt å gå så langt uten å belønne!! Hehehe.

Så var det på tide å få vekk 3skritt-mønsteret mitt under baklengsmarsj. Begynte med at Heidi kommanderte meg, men det gikk ikke mange repetisjonene før hun reagerte på Heidi sitt "kommander". Så da fikk jeg gjøre det selv. Tok ikke mange "utventinger" før hun ventet på ståkommando. Det var så tydelig. Fikk et par ganger hvor hun stusset på om hun skulle stå eller fortsette å gå, men valgte å fortsette. Noe jeg selvsagt belønnet med å gi henne kommando. Og etter to slike var hun over "kneika".

Neste post var utgangsposisjon og finpirk der. Avstandsbelønning foran, jeg stod som ei støtte og Heidi administrerte belønning og værsågod. Fungerte flott. Litt surr først, men avsluttet med 3 snorrette sitter på direkte innkomst. Supert!!

Til slutt var det på tide med en "fellesdekk". Heidi gav meg en megautfordring: hun skulle klikke mens jeg gikk fra med ryggen til. Og noe har jeg tydeligvis gjort riktig for det gikk helt fantastisk! Det er første gang jeg har gjort dette, pga manglende hjelp egentlig, men å så nyttig. Og grusomt vanskelig å gi fra seg kontrollen!

Hjemmelekse fra Heidi: apportering og fortsette finpussen. Så da får vi se hva vi får gjort på 2uker. Burde være mulig å få et godt grep med litt tid og kanskje plukking(?) om jeg legger opp treningen skikkelig. Uansett må jeg få på plass flere kommandoer i tillegg. Har utsatt dette alt for lenge.

Heidi og Leo tror jeg hadde en av sine beste treningsøkter noensinne. Vi fant måter vi kunne fortsette å arbeide med han på som vi ikke tidligere har vurdert. F.eks var det superstas å få avstandsbelønning fra meg. Er virkelig så imponert over det Heidi har fått til med Leo, er ikke mer enn noen mnd siden hun stod alene i utkanten av treningsplassen og knapt nok fikk kontakt med han. I dag har vi trent i 3t fordelt på 2hunder og hun fikk innkalling, stå under baklengs marsj, dekk-kommandering og avsluttet med en fokus-økt. Men da var han sliten! Nå var det selvsagt Olympia som tok de lengste øktene, men det var krevende nok for Leo. Både Heidi og jeg hadde en superkjekk trening, så gleder meg til neste om 2uker!

1 kommentar:

  1. Morsomt det går så bra for dere!! Dumt vi ikke fikk møtes den siste helga på Sandane :( Hvem vet når neste anledning byr seg :S

    Går fremover her også, ser et lys i tunnelen for stå under marsj, hun travel ennå, men farten må vi vel kunne få til når vi har flyt på at hun stopper håper jeg. Ellers går de fleste klasse 2 øvelsene greit, og snuser litt på klasse 3 :)

    SvarSlett