lørdag 6. februar 2010

Hund av en annen verden!

I dag har Olympia vist at hun har en utholdenhet som få kan måle seg med. Begynte dagen kl. 6.00. Først gikk vi til båten og satt så ute på båten i 1 1/2t på melkerute rundt øyene. Vel fremme i Florø trente vi fra ca 9 til ca 12.30. Med nye hunder som kom til, kjente og ukjente. Deretter tok vi turen på besøk til Heidi og Leo. Der fikk Olympia leke tulling med Leo i stua i 1 1/2t. Så var det ombord i båten, der ville hun trene mer. Når vi kom på Skorpa så løpte hun rundt som en tulling. Kom frem til huset og der var hun i overlykke over å se Shirika, så vi tok en tur ned til sjøen mens de to lekte og koste seg. Når jeg da fant ut at nå er det på tide å ta det litt med ro ville hun ikke være med inn. Men fikk da til slutt begge inn. Oppe stod hun en stund og sjekket om vi skulle trene mer. Når hun skjønte at det ikke ble mer trening, så kunne hun endelig ta seg en liten høneblund. Da var klokka blitt 16.30. Nå sover hun dypt og godt. Men hun har virkelig gjort seg fortjent til skikkelig avslapping!

Dagens treningsøkt ble ikke helt sånn jeg ville. For Olympia sin del fikk vi selvsagt trent på en del ting hun hadde behov for. Men for min del ville jeg egentlig trent på helt andre ting. Men er ingen vits i å trene videre med kommando når hunden enten ikke klarer utføre, eller at hun piper mens hun utfører. Så det ble mest en leksjon i kriteriesetting for min del. Nyttig, men er egentlig ganske god på det der, så skulle gjerne ha trent på noe annet når jeg endelig fikk litt hjelp.
Det vi fikk trent på i dag var:
-Sette kommando på "sitt" og utgangsposisjon på en ny plass(hva angår stimuluskontroll i hvert fall). Var vanskelig å finne et godt kriterie å jobbe innenfor her. Var tidvis lite forstyrrelser, tidvis så var det for mye til i det hele tatt å jobbe med det. Skal arbeide mer med dette her hjemme en periode, og rundt omkring på Skorpa ellers når snøen smelter. Og vente litt med de mer forstyrrende plassene. Er lett for at hun klarer å utføre, men at hun piper samtidig. Og piping er stort sett tegn på dårlig kriteriesetting fra min side.
-Se på andre hunder uten å bjeffe. Olympia har begynt å gledes/frustrasjonsbjeffe når hun ser andre hunder. Antar at hun ikke treffer mange nok i hverdagen, hehe, er jo bare Shirika her ute. Dette har jeg vært klar over, og har en plan for å fikse på det. Men må vente til det er litt varmere i været pga båtturen.
-Eksplosive starter fra sitt. Disse fungerer supert. Hun sitter og formerlig dirrer av iver!
-Fvf, arbeidet litt med vendinger. Må jobbe mer med dette uten forstyrrelser. Fvf-strekk går fint så å si uansett forstyrrelse. Adferden er tydelig på veldig god flyt. Må vel bare innse at jeg må drøye utdelingen av godbiter her. Hun kan "forsvinne" etter belønning er utlevert i forstyrrende omgivelser, men er sjelden at hun mister fokus e.l mens vi går.
-Innkomst m/gallopp. Fikk flere frivillige utgangsposisjoner fra full gallopp på vei hjem fra båten. Hadde en forestilling om at snuppa skulle trave/daffe rolig hjem ved min side, men hun var i action-modus. Så hver gang hun bråsnudde og satte i full gallopp mot meg, stilte jeg meg opp og hun avsluttet i utgangsstilling.

To ting jeg har fått prentet inn i mitt hode i dag. Fvf er bra, og klær på Olympia er å regne som høyt på forstyrrelses-lista når vi trener.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar