lørdag 11. april 2009

Lekearbeid og shaping

Hadde en fin økt i dag tidlig med Olympia på ballavlevering. Dette var vår første økt så var utstyrt med langt bånd og to like baller med lyd. Kastet den ene som belønning på en adferd. Lot henne leke med denne en stund, og siden hun lekte rundt meg bestemte jeg meg for at en radius på ca 3m, dersom hun kom innenfor denne var det klikk og kaste ny ball. Og Olympia slapp ballen hun hadde og løpte etter neste ball. Tok litt tid før hun kom innenfor radiusen, men det hadde samme resultat. Neste gang holdt hun seg betydelig nærmere, så jeg innskrenket sirkelen litt. Gjentok noen ganger på dette nivået, men så kom hun helt inn til meg og slapp ballen på eget initativ. Og da var det gjort, kom inn til meg hver gang etter det. Men så forsvant plutselig lyden fra den ene ballen og hun likte tydeligvis lyden godt, så jeg begynte å belønne slippene hennes med godbiter i stedet. Det fungerte kjempefint det også, selv om jeg hadde foretrukket å fortsette med ballen. Var veldig kjekt å slippe å måtte bruke båndet, slik jeg hadde forventet.

Nå har vi nettopp trent på å gå baklengs ved hjelp av shaping. Har ikke shapet spesielt mye og hun brukte litt tid på å forstå hva jeg ville. Jeg fokuserte på bakbeina og at hun bevegde på dem. Var litt vanskelig når hun skulle bevege dem bakover, men det kom det også. Etter en liten pause begynte hun ganske raskt på å bevege føttene bakover og vi avsluttet med to skritt bakover.

Valpen har fått navnet Paladin, han fikk også prøve seg på litt shaping for første gang. Han ble også litt forvirret over hva som skjedde, men siden han naturlig beveger seg litt mer enn Olympia gikk det kjappere å få klikket noen ganger på at han bevegde beina. Fikk til at han gikk bakover to skritt han også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar