mandag 6. april 2009

Nytt hovedfokus

Ja, så har vi endelig funnet ut av dette med tre hunder i hus og har kommet godt i gang med treningen igjen. Er godt fornøyd med utgangsposisjonen, flyten er på plass i hvert fall. Fri v/ foten ser også veldig bra ut, har nådd målet og forventer at det går veldig greit å utvide lengden. Så nå vil vi ha hovedfokus på noe nytt. Target og apport har vi arbeidet med litt inn i mellom alt annet og ser at det godt kan få litt ekstra oppmerksomhet. Har planer om å bruke skinnfilla som belønning på å holde fast apporten for å få frem bitelysten, så får vi se hvordan det fungerer. Mitt største problem med apporten er at jeg ikke helt klarer å plassere alle nødvendige ingredienser på meg. Føler meg ufattelig klønete og misser en del ønskede adferder fordi jeg ikke får til klikket i riktig sekund. Eller jeg strør godbiter rundt meg mens vi leker med filla eller noe tilsvarende tåpelig. Antar at det bare er om å gjøre å være så nøyaktig jeg kan med klikket og litt bedre innpakking på godbitene. Forhåpentligvis blir jeg flinkere etter hvert.
Pga påskeferie har vi jo masse treningstid, så derfor tenkte jeg at jeg skulle forsøke å shape frem en adferd på Olympia. Dette er ikke noe jeg gjør ofte, så det blir en utfordring for meg. For Olympia òg vil jeg tro, hehe!

Har også bestemt meg for å beholde valpen, siden han er et treningsunikum! Har trent ferdigheter med ham kun ca en uke og allerede tilbyr han dekk, sitt og stå. Vi har tatt fire økter med kassa og allerede nå kan jeg stå helt i ro og han beveger seg fint rundt kassa. Det er helt utrolig. Og dette gjør han med en iver uten like og for fôrkuler. Før vi begynte med ferdigheter har vi arbeidet en del med selvkontroll, det trengtes, og er på god vei til å få en knall respons på værsågoden. Dette er et treningsjern uten like og han er supergiret på alt jeg tilbyr av belønning(han tilbyr til og med en adferd for å få betennelsesdempende, hehe), så her er utfordringen å ikke trene han stresset. Siden han er slik en ivrig liten rakker, som ikke alltid helt vet hvor kroppsdelene hans befinner seg, vil jeg arbeide en del med kroppsbevissthet hos ham i påsken sånn at jeg kan bruke dette senere.

Shirika er ikke spesielt interessert i å trene for tiden, er nok litt slitsomt med en ny valp i heimen. Men vi senker kriteriene, hever kvaliteten på godbitene og trener likevel, og så får vi øke kravene litt etter litt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar