onsdag 7. januar 2015

AHA-opplevelse

Dis er som nevnt noget høy når vi trener. Spesielt ute i hagen. Inne er han mye bedre. På mandag var vi på vår første skikkelige tur etter kennelhosten. Her fikk jeg meg litt av en overraskelse! Selv etter lang tid uten tur og de rutiner som medfølger var han på nett fra første sekund. Han snur på 5-øringen når jeg kaller, kommer rett inn i en flott utgangsposisjon, sitter og venter så lenge det tar, evt flytter seg fint etter meg om jeg må justere oss i forhold til det som passerer, før han får belønning. Med andre ord klarer han på tur å bytte mellom høyaktive momenter og roligere konsentrasjonsmomenter. Han går også kjeder av ulik lengde helt fint. Han koker ikke over, han er fin og grei å jobbe med. Faktisk er han mer enn fin, han er en real drøm.

Så hvorfor denne forskjellen mellom Dis på tur og Dis på trening i hagen? Vi går mye på tur, gjerne 4-6t  3-4 ganger i uka. Så det blir mengdetrening og den foregår jevnt og trutt. I hagen har vi derimot hatt veldig ujevn trening. Jeg tror, opplever, at Dis koker over i hagen fordi han gleder seg sånn til å trene! Fordi jeg ikke har vært flink nok til å trene jevnt. Dis er ikke en hund som fungerer særlig godt på ujevn trening.

Så hvordan utnytte denne informasjonen? Planen er å jobbe med finpirk og få inn god flytbasert adferd før jeg tar det ut i hagen. I hagen skal det trenes effektivt og gjennomtenkt. Passe på at jeg legger opp til at han mestrer og at vi unngår frustrasjon blir nok hovedfokuset. Så må man jo også utnytte fokuset hans på tur. Ta med treningen på tur. :-)

På ro i bur-treningen vår går det fremover. Jeg kunne i går fokusere på Ettra og det vi gjorde på skikkelig vis. Dis taklet til og med at jeg hadde et utrop med påfølgende belønningsekvens av Ettra. Han satt seg opp, men han sanset seg og valgte å bli inne i buret. Han fikk sitt eget utrop med påfølgende belønningssekvens når han la seg ned igjen. Superfornøyd! Ettra hadde noen fine posisjonsskifter. Veldig fornøyd der også! :-) Dessverre glemte jeg å filme. Jaja, skal huske det neste økt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar