lørdag 3. januar 2015

Treningsrutiner og fot

Jeg er på et skjerpe-meg-skikkelig-opplegg. Treningsrutiner er blitt luftslott og ventebrød. Jeg elsker å trene hund, men jeg er en smule lat og faller lett inn en "skal bare"-rutine. Plutselig har man gått evigheter uten en eneste fornuftig treningsøkt. Så akkurat nå er planen som følger: hver gang jeg tenker en unnskyldning for å trene - kaldt ute, trøtt, skal bare lese denne siden/dette avsnittet osv - skal jeg finne en løsning som gjør at jeg kan trene likevel. I starten er jeg ikke så kravstor på hva jeg trener i slike settinger, så lenge jeg kommer meg opp og i gang. Jeg har likevel lagd noen nødplaner så jeg vet i hvert fall hva vi trenger å arbeide med, og på den måten ikke kaster helt bort økten på fjaseri. Jeg har etter hvert også lært meg at når jeg skal til byen for å handle, en tur på 2mil med varer på ryggen, så er jeg sliten når jeg kommer hjem. Det er som oftest mørkt når jeg kommer hjem også. Så da får jeg ikke trent ute. Løsningen er enkel: trene før jeg går, eller ta noen veldig enkle økter inne når jeg kommer hjem.

I går trente jeg etter handleturen, på ro i bur mens jeg trener Ettra. Dette er enkelt å trene i slike settinger. Det krever ikke noe fysisk og er rimelig grei skuring hodemessig også. Ingen lyd - klikk. Ligge i buret - klikk.

I dag var jeg hakket smartere. Treningsøkta tok jeg før turen. Faktisk har jeg enda ikke vært og handlet. Hva vi trente på? Inspirert av denne bloggen gikk jeg i gang med kassemetoden. Vi har fått foten mye under kontroll, men jeg er ikke helt fornøyd enda. Jeg fikk ganske klart for meg hvorfor jeg ikke er fornøyd. Dis var høy som et hus og selv om han jobber og går nesten pent så er det bare nesten. Han er dessuten såpass høy at han rett og slett risikerer å gå glipp av kommandoer, eller at han begynner å lage lyd. Det er jo selvsagt ikke noe jeg vil ha med meg videre. Så før jeg kan begynne med den tradisjonelle kassemetoden må jeg legge inn litt sans og samlings-trening.

Film 1 viser Dis første økt med kassa i dag. Nå var han høyere enn jeg har sett ham på lenge akkurat her, så ille pleier han ikke å være, men det er rimelig enkelt å se hvorfor jeg ikke vil ha den hunden med inn i ringen... Man kan også lure på om jeg hadde lest bloggen til Lotte. Jeg plasserer meg jo slik at han havner i en dårlig posisjon. :-S



Film 2 ble tatt etter noen korte økter på ny "kasse", der hovedfokuset mitt er å skape nok ro i ham til at han kan konsentrere seg om oppgavene sine. Jeg håper at ved å innføre en helt ny kasse og kjøre gjennom alle trinnene Lotte nevner i bloggen sin, etter hvert med et overordnet kriterie der han kun får fortsette å trene om han er sanset og samlet om oppgaven, vil jeg få en fin og samlet fvf. Uten å miste egenarten ved Dis som jeg er så glad i. Han er ikke helt der jeg vil ha han, men ved et par anledninger glimter han til. Blir han for høy pauser jeg ham i "legg seg".

2 kommentarer:

  1. Åååå så kult å se dere i action igjen! Savner dere!

    SvarSlett
  2. Deilig å være i gang! Jeg savner dog å trene med dere. Gleder meg til å følge bloggen din da, alltid kjekt med inspirasjon. :-)

    SvarSlett