onsdag 14. januar 2015

Gjennombrudd!

Litt lite filming og blogging. Janni er hjemkommen og prioriteringen skifter litt. Men vi jobber da på med hundene likevel. Og i dag hadde Dis og jeg altså et herlig gjennombrudd på sans og samling-fronten!

Litt forhistorie: vi jobber med rett aktivitetsnivå fvf. Har startet helt på nytt og planla å følge Lottes herlige trinn for trinn opplegg for fvfen. Et genialt opplegg om du starter med valp, med Dis måtte jeg ta det litt lengre. Så først ro på kassa. Men jeg skjønte fort at jeg ikke bare må ha bakpartskontroll og ro på Dis, jeg må også jobbe med forpartsbevissthet. Rent generelt kan man si at Dis trenger å lære å vite hva han gjør med kroppen sin og når han gjør det. Han er som et lyn, den saken, alt foregår med lynets hastighet. :-D  Noe som er spennende og utrolig kjekt når det fungerer, men som krever mye kontroll og gjennomtenkthet fra min side for at det skal fungere. Skal vi være ærlige så har jeg ikke gjort jobben min skikkelig siden jeg nå må ta dette opp igjen.

Uansett, i dag hadde vi en superkort herlig økt. Sidebevegelser i front på planke. Kriteriene hans - forbeina på planken og bevege seg rett til siden med hele kroppen. Mine - ta veldig små steg til siden, om han ikke beveger seg rett i kroppen så beveger jeg meg til motsatt side. Poenget her er at det krever mer for ham å rette seg opp og så følge på meg om han gjør feil, enn å bare følge meg og gjøre rett fra start. Viktigste er uansett at jeg beveger meg såpass lite at han enkelt beveger seg rett, jo færre feil han gjør, jo bedre. Vi kan fort øke på når han beveger seg mer presist.

Så til gjennombruddet vårt. Han ligger fint i dekk-pause ca 1m unna planken. Jeg belønner ham for dekken med en godbit som jeg så bruker som transport helt inntil planken med meg selv på den ene siden og han på den andre, klar til repetisjon. Han beveger seg så helt ROLIG(!!) oppå planken! Jeg belønner og beveger meg så til en av sidene, han følger rolig og kontrollert etter. Ikke akkurat rakettforskning. Men noen ganger må man bare tilfeldigvis gjør noe helt grunnleggende enkelt, som er vidunderlig genialt. Gode treningsrutiner kan jeg visst ikke prise nok, og bedre skal det bli!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar