mandag 16. februar 2015

Kloklipp

I dag fikk jeg for første gang klippet alle klørne på en gang på SikoMalak! Herlig. :-) Han har hatt et stort problem med dette fra tidligere. Såpass at de på dyreklinikken brukte to personer til holde han og en person til å klippe klør. At dyrlegen vil skape et slikt forhold til sine pasienter er ikke til å forstå. Jeg kan ikke fatte og begripe det. Jeg vil i hvert fall ikke at mine hunder skal gjennomgå en sånn skrekkopplevelse hver gang klørne skal klippes(vi klipper gjerne en gang i uka).
Første gang vi jobbet med problemet var stakkaren virkelig livredd for å bli holdt fast og enda mer redd for at noen skulle ta på føttene hans. Klosaksa ville han ikke ha i nærheten av føttene sine overhodet. Begynte med godbiter, men følte ikke det var særlig effektivt. Vanskelig å finne gode kriterier å holde oss til og lett for å gå over grensene hans. Etter vi fikk han i hus merket vi fort at han elsker massasje. Så rolig og forsiktig begynte vi å jobbe med at vi kunne massere nedover beina hans og til slutt også potene. Han sovnet stadig vekk mens vi holdt på og jeg fant ut at jeg skulle snik-klippe noen klør mens han sov der. Siden det gikk veldig bra fortsatte jeg med det mens jeg også jobbet med godbiter parallelt utenom. Men så en dag merket jeg at han ikke sov mens jeg klippet kloen, han lå og så på! Så jeg sluttet med treningen med godbiter som jeg ikke følte var særlig effektiv på ham og begynte å bruke massasje som belønning for at jeg klippet. Jeg klippet kun en enkelt klo i gangen, kanskje to. I dag startet jeg med å massere han, fant frem saksa, klippet en og en klo mens han rolig så på, massasje/kløing mellom hver klo. Og vi kom gjennom alle fire potene mens han lå rolig ved siden av meg og slappet av. Hvilken forskjell på rundt 1måned! :-)

 Først litt kos.
 Muligens en smule bekymret. Men holder frivillig poten på plass.
Mer kos, deilig!
Vanligvis holder jeg helt forsiktig rundt poten og holder den opp så det er enkelt å se hvor jeg skal klippe. Fikk ikke det til når jeg skulle ta bilde.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar