tirsdag 18. mai 2010

Lite trening og Canis 2.samling

Da var vi endelig hjemme igjen etter langhelgens festligheter i Florø. Deilig! Skal ta det rolig i dag(er fortsatt syk) og så hive meg over treningen igjen.
Har vært 2 uker med minimalt med trening pga reising uten hund, opphold i Friheten og så har jeg stort sett vært syk disse 2ukene også. Hvilket betyr at debut i juni blir vanskelig. Eller skal vi kalle en spade for en spade? Olympia er ikke i nærheten av konkurransetrent! Men jeg skal likevel kjøre på med treningen og legge opp slik at vi er klar med øvelsene til juni og så får jeg konkurransetrene til hun er klar på den biten. Arrgh! Jeg var så klar for å komme i gang nå. Men etter en 2-3treninger på forskjellige steder så er det pinlig tydelig at vi ikke er helt der enda. Det er jo vel og bra at hun går fvf her ute på øya som ei gudinne, men jeg trenger at hun skal gjøre det samme overalt!! Denne vinteren har virkelig ødelagt mye av det arbeidet jeg investerte i forstyrrelsestrening. Men håper at nettopp pga all arbeidet som tidligere har blitt lagt ned, ikke trenger å bruke så mye tid på å få det tilbake til slik det var og så noen trinn videre og dermed klar til konk. Hele juni skal jeg ha ferie og slik det ser ut nå så kommer Janni også til å være hjemme da. Så da blir det "treningsleir" brorparten av den mnd;-) Valpen vi skal hente første uken i juni må jo sosialiseres, så da får vi ta med Olympia samtidig. Ser for meg noen turer til Florø, Førde, Eikefjorden og Sandane.

Om 2. samlingen på Canisinstruktøren kan jeg bare si at jeg er helt imponert! Tag teach gav virkelig mersmak, for en utrolig fascinerende måte å forholde seg til andre mennesker på. Så tydelig, enkelt, presist og morsomt! Ser for meg en hel verden av måter å utnytte dette verktøyet. Har allerede begynt på mine 10timer med tag-ing for å nå kravet for instruktørutdannelsen om Level 1 sertifisering:-) Stakkars Janni skal nok få brynt seg en del fremover. Han har sagt seg villig til å lære å danse vals. Hehe, det eneste aberet der er at jeg må lære meg en del først!! Nå har vi heldigvis ikke behov for dette før om 2år, da skal vi feire at vi har vært gift i 10år og da vil vi danse vals sammen:-) Men er likeså greit å begynne læringen først som sist.
Agilityopplegget gav meg mange tanker om hvordan jeg kan effektivisere treningene mine. For her ble ikke så mye som et sekund av hundens tid utenfor buret kastet bort. Så genialt!! Om hunden hele tiden er sysselsatt når den er utenfor buret så blir det mye mindre sannsynlig at man mister den før man i det hele tatt har begynt. Dette tror jeg kan være nøkkelen til å få trening i forstyrrende miljøer til å gå mye kjappere med Olympia. Om jeg sørger for at hun aldri rekker å begynne å vise interesse for hva som skjer rundt henne, så er mye vunnet. Det var jo disse transportene som jeg uansett måtte få styr på og da kommer jo dem naturlig gjennom måten treningen er strukturert på. Ellers var agilitykurset så utrolig annerledes fra andre ag-kurs jeg har deltatt på. Som oftest har fokus vært på å lære hunden kjappest mulig å forsere hinderet. Ikke her! Her var handlingsystemet i fokus. Handlers rolle for å lette hundens jobb på banen. Bytter, lengden på øktene, plassering av fører i forhold til hund og hund i forhold til hinder. Det var også litt om innlæring av hinder. Mye spennende her også. Hvordan legge opp til at hunden aktivt tar del i å "styre" vanskelighetsgrad når man arbeider med "skumle" hinder. Hvordan shape inn retning.
Eneste ulempen jeg kan se med denne typen trening er at det krever sin fører. Her skal man ha en helhetlig plan som er styrt på detaljnivå. Forberedelser og ettertanke skal skje når hunden er i buret eller under transport. Jeg ser for meg at man får en del med på kjøpet som de fleste drømmer om! Jeg hadde i hvert fall en hund som kun fokuserte på meg og det vi skulle gjøre fra første sekund. Var så heldig å få låne en skjønn BC til den praktiske treningen. Åhh, så kjekt det var! Hun var kjapp som lynet og var tydelig veltrent med tanke på handlingssystemet vi holdt på å lære. Jeg fikk et godt innblikk i fordelene med et så gjennomtenkt system. Litt skummelt å trene en annens hund, men mest av alt kjekt.

Var sikkert en masse mer vi lærte som jeg i min febrile tilstand ikke evner å lete frem fra de små grå.

Vel, da skal jeg ta fatt på oppgaven med å bli helt frisk igjen;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar